Monday, 14 March 2011

Pengganti Kolagen Semulajadi

Umurku dah meningkat naik. Dah 30 tahun. Dalam umur macam ni, bukan badan je kena restructure, muka juga perlukan perhatian. Al-maklumlah, pelbagai gangguan semulajadi di dalam tubuh akan muncul apabila umur menginjak ke 30 an. Contohnya kolagen, bahan yang selama ini menyokong kulit agar sentiasa muda dan licin. Sejajar dengan usia aku yang meningkat ni, kolagen dalam badan mula menyusut dan menghilang. Inilah punca kulit kurang anjal, berkedut dan sebagainya....

Aku bukannya menolak penuaan. Cuma ianya boleh diperlahankan. Biarlah badan dimamah usia, namun dengan penjagaan yang sepatutnya. Biarlah semuanya secara semulajadi, bukan kerana aku tak pandai menjaga badan :D

Aku memang teringin nak makan supplemen untuk kolagen. Masih tercari-cari produk untuk dicuba. Namun, ini ialah list makanan semulajadi yang boleh kita amalkan bersama :

Tomato : Likopen pada tomato mampu menghalang proses kerosakan kolagen. Oleh itu, mari makan tomato!

Oren dan Lemon : Buahan citrus yang kaya Vitamin C ini membantu tubuh menghasilkan kolagen!

Soya, Tofu : Semua makanan berasaskan soya mampu menghalang kerosakan kolagen. Macam tomato :D

Ikan : Asid Omega pada ikan penting untuk mengekalkan kelembutan dan keanjalan kulit.

Bawang putih : Agak berbau jika dimakan, namun kaya dengan sulfur yang membantu penghasilan kolagen.

Bayam : Juga kaya Vitamin C yang membantu penghasilan kolagen. Vitamin dan mineral lain dalam bayam berkesan melambatkan kesan penuaan.

Kalau nak mengamalkan makanan di atas ni, memang boleh! Asal makan. Kalau "Jangan makan, sila diet", susahlah sikit. Hehehe.... Biar usia meningkat, tapi, kulit cantik!

3 comments:

storyfromme said...

waa...banyaknye petua :) boleh guna bile da sampai masa nanti :p

FarhanaLicious said...

wah. tq for the info. :)

Wen said...

da flow sini.. nnt da jmpa produk tu.. minta pla sket yerr mklmtnye